Kwam van een CX9 uit 2020, verkocht hem aan Carvana en kocht een paar weken geleden de CX90 uit 2025, omdat ik wachtte op het tweede modeljaar en de prijzen om te stabiliseren. Uitstekende tijd om te kopen op dit moment, want mijn dealer gaf ze flinke kortingen van 10% korting voor een Turbo S Premium Plus. Hoewel de Turbo Premium Plus echt was waar ik naar op zoek was, hadden ze slechts 1 van de 174 CX90's op voorraad. Het lijkt erop dat dat model de sweet spot is voor velen, maar vanwege hun enorme voorraad en kortingen op de andere uitrustingsniveaus kocht ik in plaats daarvan de Turbo S Premium. Ze hadden 4 Turbo Premium Plus-versies die in februari zouden komen, maar die zouden slechts een paar duizend dollar korting krijgen. Kon gewoon niet $6.000 korting weigeren.
Ik ben al ongeveer een jaar op zoek naar een vervanging voor de 4 jaar oude CX9. Hoewel velen zeggen dat er concurrenten zijn, zijn die er echt niet. Sterker nog, de dichtstbijzijnde die ik kreeg voor dezelfde prijs was de Buick Enclave Sport Touring. De Avenir-versie met een afwerking die iets dichter bij de CX90 komt, was $67.000 met de opties waar ik naar keek.
Het enige aantrekkelijke aan de Enclave is de Super Cruise-optie, die best goed is. Het enige probleem ermee toen ik een uitgebreide proefrit maakte, was lane hunt. Hij zou heel langzaam maar constant naar links en rechts slingeren bij het aanhouden van de rijstrook, wat super irritant was en iets waar ik niet mee zou willen leven. Ik heb ook een Hummer EV getest op dezelfde snelwegen en om de een of andere reden had die hetzelfde probleem niet.
Hoewel de handsfree rijoptie met de Buick een aantrekkingskracht was, is de algehele kwaliteit en met name het interieur gewoon niet van hetzelfde niveau als de CX90, hoewel hij $10.000 meer kostte dan mijn Turbo S Premium. Het feit dat de turbo 4-motor een gloednieuw ontwerp van GM is, was de spijker in de doodskist als een echte concurrent. De acceleratie vanuit stilstand was erbarmelijk en het geluid dat die motor maakt is gewoon verschrikkelijk. Echt luid en helemaal niet op een goede manier. De i6 in de CX90 is uitstekend in mijn Turbo S-versie en ook van een ander niveau.
Nogmaals, in het segment van $50 - $60K was er geen concurrentie vanuit mijn perspectief. Ik heb een Hyundai gehad en zal er nooit meer een bezitten. Ik heb veel Honda's gehad en hoewel ze betrouwbaar zijn, ben ik op een punt in mijn leven waar volledig voetgangersinterieurs die bestaan uit een zee van goedkoop zwart plastic gewoon niet voor mij zijn. De Kia is gewoon een Hyundai van een iets andere streep. Geen optie. De Grand Highlander is ook geen optie. Geen voorraad en de Toyota-dealers in deze regio's zijn verschrikkelijk om van te kopen.
Tot nu toe is de i6-versie van de CX90 uit 2025 voor mij een solide keuze en een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding gezien de huidige prijzen. Het feit dat de serviceafdeling van mijn dealer, waar ik al het afgelopen decennium al mijn Mazda's heb laten onderhouden, uitstekend is, maakte het voor mij een no-brainer. Succes met je zoektocht en laat ons weten wat je besluit te kopen.