Mazda CX‌-90 Forum banner

Een handleiding voor het installeren van een nieuwe 12v-accu in uw Mazda CX-90

2.2K views 14 replies 8 participants last post by  bobtolen  
#1 · (Edited)
Wees eerst voorzichtig; dit is op eigen risico. Ik leg uit hoe ik het heb gedaan, op geen enkele manier hoe een expert het heeft gedaan en ook niet hoe Mazda het mogelijk doet. Ik heb dingen zo minimaal en redelijk mogelijk verwijderd en verplaatst om te voorkomen dat er iets misgaat. Ik stel voor om online een algemene tutorialvideo (voor elke auto) te bekijken om de basisprincipes voor de veiligheid, enz. te leren. Ik raad ook aan om dit van tevoren volledig te lezen en 'voor'-foto's te maken van waar je mee bezig gaat, zodat je weet wat waar hoort. Dat gezegd hebbende, dit is de eerste keer dat ik de 12v-accu van mijn auto 'moest' vervangen. Het zou zo eenvoudig moeten zijn als het overbruggen van een auto, maar Mazda besloot de helft van de accu verder naar achteren te begraven, waardoor de taak vervelender wordt. Ik denk niet dat het algemene proces veel zou moeten veranderen, maar FWIW, ik heb een 2024 CX90 Turbo S Premium Plus (MHEV) in de VS.

Benodigde gereedschappen: dopsleutel met verlenging (was het voornamelijk 10 mm? Ik ben het vergeten..), werkhandschoenen of blote handen (geen goedkope nitrilhandschoenen, omdat ze blijven haken en vast komen te zitten tijdens het verwijderen en installeren van de accu), veiligheidsbril (ogen zijn onvervangbaar) en een kleine platkopschroevendraaier (voor het losmaken van plastic pinnen langs sommige bekleding). Terugkijkend is het misschien het beste (of misschien niet?) om je ruitenwissers in de servicemodus te zetten om je wat extra speling te geven om de slang vrijer te kunnen bewegen.

Ik heb mijn OEM loodzuuraccu (12V | 20HR | 65Ah | CCA 465A | D23) vervangen door een AGM 35 | 650 CCA | 100 Res Cap | 55Ah 12V-accu (kosten $180). Ik deed dit vanwege de eindeloze, steeds terugkerende waarschuwingen voor de batterijbesparingsmodus die ik kreeg. Trouwens, ik gebruik een dashcam met parkeermodus, maar ook een spanningsafsluiter, dus BSM zou niet moeten gebeuren, althans niet daarvan. Anderen hebben aanbevolen om een AMG-accu te gebruiken vanwege hoe elektronisch intensief de CX90 en andere nieuwere auto's zijn, met meer succes. Het nadeel dat je online zou vinden, zijn over het algemeen de kosten, maar het is naar mijn mening een waardevolle investering, plus je hoeft geen honderden uit te geven (vooral als je het zelf doet).

Van belang: de OEM-accu heeft geen handvat en dit is met een goede reden. De beugel die de accu uiteindelijk vasthoudt, zit gelijk met de bovenkant van de accu; als je nieuwe accu een handvat heeft, raad ik aan om deze voor de installatie af te snijden, hoewel deze daarna toegankelijk genoeg is om af te snijden indien nodig. Omdat dit geen schone installatie is vanwege de locatie van het accugebied en je in een lichte hoek werkt voor de installatie, zal het handvat je sowieso niet veel helpen tijdens de installatie.


Over naar de instructies (foto's komen overeen met de respectievelijke bewoordingen hierboven)...

1) Verwijdering van enkele panelen/sierstukken: Maak eerst de blauwe pin in de bovenste rode cirkel los (zie de onderstaande foto); ik vond het gemakkelijker om de pin gewoon uit de auto te trekken dan te proberen het rubberen stuk zelf uit de blauwe pin te schuiven - ik denk dat ik de pin van onderaf heb samengeknepen om hem omhoog te dwingen (YouTuber "Shop Foreman Garage" heeft een handige video waarin deze beginstappen worden getoond in zijn video "CX 90 Battery Saving Mode. How to fix this issue."). Gebruik vervolgens een platkopschroevendraaier om de zwarte ronde pin uit de onderste rode cirkel te halen. Alles wordt hergebruikt, dus probeer niets te breken of te verliezen.

Image



2) Ga verder met het verwijderen van een aantal essentiële dingen. Trek de ruitensproeiervloeistofslang eruit, zoals te zien is in de witte cirkels hieronder. Er kan wat trekken en lichte spanning zijn bij het verwijderen van de accu, dus A) wees voorzichtig dat je hem niet breekt en B) ik stel voor om hem helemaal eruit te trekken (scheur de slang niet uit de ruitenwissers...). Nu zijn er nog twee zwarte pinnen om eruit te halen, te zien in de rode cirkels hieronder. Neem de tijd en overhaast niets. Je wilt geen pinnen of schroeven in niemandsland laten vallen!

Image



3) Nu voor de accu. Zoals te zien is in de onderstaande foto met de rode pijl, verwijder eerst de 'negatieve' schroef. Gebruik het zwarte plastic sierstuk hierboven om die negatieve connector uit de weg te klemmen nadat je hem hebt losgekoppeld. WAARSCHUWING: Een beetje voor de hand liggend, maar als dat stuk terugvalt en zelfs maar langs de negatieve accupool schraapt, wordt de accu weer heet. Houd het uit de weg en/of bedekt. Er mag tijdens dit proces helemaal geen vonken ontstaan als het veilig en correct wordt gedaan. Merk op dat je geen instellingen van de auto lijkt te verliezen wanneer de accu wordt losgekoppeld, wat prettig is. Let op de accubeugelschroef die alles aan de linkerkant vasthoudt (gele pijl). Deze wordt binnenkort verwijderd, maar nog niet - laten we de positieve poolschroef in de volgende stap verwijderen.

Image



4) Ga verder en verwijder de positieve poolschroef die te zien is in de groene cirkel. Merk op dat er een klein beugelstukje is dat je samen met de schroef voorzichtig kunt verwijderen. Verlies het niet.

Image



5) Let op de manier waarop de beugelkerf in de onderstaande afbeelding staat wanneer je hem opnieuw plaatst - naar binnen gericht, het verst van je af (belangrijker, let gewoon op de manier waarop je hem hebt verwijderd).

Image



6) Nu kun je de schroeven verwijderen die de accu en dat omhulsel vasthouden. Zoals te zien is met een gele pijl in de eerdere afbeelding en in de onderstaande, verwijder je de schroeven links en rechts van het accuvak. Dit is natuurlijk wat je accu op zijn plaats houdt en vastzet. Je hoeft ze eigenlijk alleen maar los te draaien en dan kun je ze snel met de hand verwijderen.

Image



7) Je kunt nu die bovenste behuizing eraf schuiven en opzij schuiven, zie hieronder. Ik zag geen reden om iets anders in die zwarte/rode behuizing te verwijderen, of om dat bovenste zwarte deel los te maken. Je kunt echter voorzichtig proberen die ruitenwisservloeistofslang terug, omhoog en over de grote plastic bekleding te trekken waar hij aan hangt, zodat hij niet in de weg zit (doe wat voor jou werkt).

Image



8) Afbeelding hieronder met de accu eruit.

Image



9) Installeer de nieuwe accu (het positieve uiteinde uiteraard naar voren gericht) en doe nu alles omgekeerd. Het vergde wat lichte hoeken om de accu in het compartiment te krijgen, maar niets te moeilijks. Alles zou als gegoten moeten passen bij het opnieuw monteren. Ook als kanttekening, ik denk dat ik mijn auto een paar minuten de tijd moest geven voordat mijn elektrisch inklapbare spiegels inklapten toen ik mijn auto vergrendelde (volgens mijn gebruikersinstelling); ze klapten onmiddellijk in met een druk op de knop, alleen niet via de automatische gebruikersinstelling. Tot nu toe gaat het goed met mijn nieuwe AGM-accu!


Voel je vrij om hier suggesties of feedback toe te voegen. Succes!
 
#2 ·
Uitstekende uiteenzetting, zeer gewaardeerd! Heb je hem vervangen voordat hij slecht werd en welke kilometerstand had je? Ik had het idee om eind dit jaar een AGM te doen, wat 2 jaar en ongeveer 35.000 mijl zal zijn. Ik HAAT het om met een lege batterij te maken te hebben, altijd het meest onhandige moment lol.
 
#3 · (Edited)
Uitstekende uiteenzetting, zeer gewaardeerd! Heeft u hem vervangen voordat hij slecht werd en wat was de kilometerstand?
Ik had het idee om eind dit jaar een AGM te doen, wat 2 jaar en ongeveer 35.000 mijl zal zijn. Ik HAAT het om met een lege batterij te dealen, altijd het meest onhandige moment lol.
Bedankt! Ik zit op ongeveer 11.000 mijl. De vervanging is grotendeels gedaan vanwege de vervelende, intermitterende BSM-waarschuwingen, gevolgd door wat ik beschouw als vreemde ontlading/slecht zelf opladen, ondanks dat de batterijconditie technisch in orde was. De Mazda EU-batterijconditie-site vermeldde mijn SOH (state of health) op 95% voor wat het waard is, hoewel mijn fysieke batterijtester niet zo genereus was (ik herinner me niet, maar het was niet hoger dan 88%).

Ik heb ook de voltmeter gekregen die lijkt op die van Etex in een andere thread (alleen niet met de ingebouwde usb c-poort) om mijn batterij te testen voordat ik besloot hem te vervangen; testen daarna met de AGM laat zien dat hij tot nu toe veel beter standhoudt.

Zolang uw batterij tot nu toe goed genoeg standhoudt, geen haast, maar wacht er niet te lang mee :p
 
#11 ·
Ik heb er een van deze in gedaan. De waarschuwingsberichten verdwenen en het starten gaat een stuk sneller. Met het origineel leek de startmotor te zwoegen en de lichten flikkerden. De radio bleef resetten en al mijn voorkeurzenders kwijtraken. De nieuwe batterij verhielp alle problemen. Ik begon te denken dat alle symptomen normaal waren. Wat een verschil. De dealer vertelde me natuurlijk dat de batterij een normaal slijtageonderdeel is en niet onder de garantie valt. De OEM van de dealer was meer dan $400. Was goedkoper toen ik het in januari 2025 kocht, maar nog steeds een koopje. Ik had de luxe om een paar weken op de levering te kunnen wachten. Je kunt dezelfde batterij lokaal krijgen, maar hij kost $179. De riem moest worden verwijderd voor de installatie.
Image
 
#12 ·
Ten eerste, wees voorzichtig; dit is op eigen risico. Ik leg uit hoe ik het heb gedaan, op geen enkele manier hoe een expert het doet en ook niet hoe Mazda het zou kunnen doen. Ik heb dingen zo minimaal en redelijk mogelijk verwijderd en verplaatst om te voorkomen dat er iets misgaat. Ik stel voor om online een algemene tutorialvideo (voor elke auto) te bekijken om de basisprincipes voor veiligheid, enz. te leren. Ik raad ook aan om dit van tevoren volledig te lezen en 'voor'-foto's te maken van waar je mee bezig gaat, zodat je weet wat waar hoort. Dat gezegd hebbende, dit is de eerste keer dat ik de 12V-batterij van mijn auto 'moest' vervangen. Het zou zo eenvoudig moeten zijn als het overbruggen van een auto, maar Mazda besloot de helft van de batterij verder naar achteren te begraven, waardoor de taak vervelender wordt. Ik denk niet dat het algemene proces veel zou moeten veranderen, maar FWIW, ik heb een 2024 CX90 Turbo S Premium Plus (MHEV) in de VS.

Benodigde gereedschappen: dopsleutel met verlenging (was het voornamelijk 10 mm? Ik ben het vergeten..), werkhandschoenen of blote handen (geen goedkope nitrilhandschoenen, omdat ze blijven haken en vast komen te zitten tijdens het verwijderen en installeren van de batterij), veiligheidsbril (ogen zijn onvervangbaar) en een kleine platkopschroevendraaier (voor het uitduwen van plastic pinnen langs sommige bekleding). Terugkijkend is het misschien het beste (of misschien niet?) om je ruitenwissers in de servicemodus te zetten om je wat extra speling te geven om de slang vrijer te kunnen bewegen.

Ik heb mijn OEM loodzuuraccu (12V | 20HR | 65Ah | CCA 465A | D23) vervangen door een AGM 35 | 650 CCA | 100 Res Cap | 55Ah 12V-accu (kosten $180). Ik deed dit vanwege de eindeloze, steeds terugkerende waarschuwingen voor de batterijbesparingsmodus die ik kreeg. Trouwens, ik gebruik een dashcam met parkeermodus, maar ook een spanningsafsluiter, dus de batterijbesparingsmodus zou niet moeten optreden, althans niet daardoor. Anderen hebben aanbevolen om een AMG-accu te gebruiken vanwege hoe elektronisch intensief de CX90 en andere nieuwere auto's zijn, met meer succes. Het nadeel dat je online zou vinden, zijn over het algemeen de kosten, maar het is naar mijn mening een waardevolle investering, plus je hoeft geen honderden uit te geven (vooral als je het zelf doet).

Opmerking: de OEM-accu heeft geen handvat en dit is met een goede reden. De beugel die de accu uiteindelijk vasthoudt, ligt gelijk met de bovenkant van de accu; als je nieuwe accu een handvat heeft, raad ik aan deze voor de installatie af te snijden, hoewel deze daarna nog toegankelijk genoeg is om af te snijden indien nodig. Omdat dit geen schone installatie is vanwege de locatie van het batterijgebied en je in een lichte hoek werkt voor de installatie, zal het handvat je toch niet veel goed doen tijdens de installatie.


Over naar de instructies (foto's komen overeen met de respectievelijke bewoordingen hierboven)...

1) Verwijdering van enkele panelen/sierstukken: Duw eerst de blauwe pin in de bovenste rode cirkel eruit (zie de onderstaande foto); ik vond het gemakkelijker om de pin gewoon uit de auto te trekken dan te proberen het rubberen stuk zelf uit de blauwe pin te schuiven - ik denk dat ik de pin van onderaf heb samengeknepen om hem omhoog te dwingen (YouTuber "Shop Foreman Garage" heeft een handige video waarin deze beginstappen worden getoond in zijn video "CX 90 Battery Saving Mode. How to fix this issue."). Gebruik vervolgens een platkopschroevendraaier om de zwarte ronde pin uit de onderste rode cirkel te duwen. Alles wordt hergebruikt, dus probeer niets te breken of te verliezen.

View attachment 4842


2) Ga verder met het verwijderen van een aantal vitale dingen. Trek de ruitensproeiervloeistofslang eruit, zoals te zien is in de witte cirkels hieronder. Er kan wat trekken en lichte spanning nodig zijn bij het verwijderen van de batterij, dus A) wees voorzichtig om hem niet te breken en B) ik stel voor om hem helemaal eruit te trekken (scheur de slang niet uit de ruitenwissers...). Nu zijn er nog twee zwarte pinnen om uit te duwen, te zien in de rode cirkels hieronder. Neem de tijd en overhaast niets. Je wilt geen pinnen of schroeven in niemandsland laten vallen!

View attachment 4843


3) Nu voor de batterij. Zoals te zien is in de onderstaande foto met de rode pijl, verwijder eerst de 'negatieve' schroef. Gebruik het zwarte plastic sierstuk hierboven om die negatieve connector uit de weg te wringen nadat je hem hebt losgekoppeld. WAARSCHUWING: Een beetje voor de hand liggend, maar als dat stuk terugvalt en zelfs maar langs de negatieve accupool schraapt, wordt de accu weer heet. Houd het uit de weg en/of bedek het op de een of andere manier. Er mag tijdens dit proces helemaal geen vonken ontstaan als het veilig en correct wordt gedaan. Merk op dat je geen instellingen van de auto lijkt te verliezen wanneer de batterij wordt losgekoppeld, wat prettig is. Let op de accuschroef die alles aan de linkerkant vasthoudt (gele pijl). Deze wordt binnenkort verwijderd, maar nog niet - laten we in de volgende stap de positieve poolschroef verwijderen.

View attachment 4844


4) Verwijder de positieve poolschroef die in de groene cirkel te zien is. Merk op dat er een klein beugelstukje is dat je samen met de schroef voorzichtig kunt verwijderen. Verlies het niet.

View attachment 4845


5) Let op de manier waarop de inkeping van de beugel in de onderstaande afbeelding staat wanneer je hem opnieuw plaatst - naar binnen gericht, het verst van je af (belangrijker nog, let gewoon op de manier waarop je hem hebt verwijderd).

View attachment 4846


6) Nu kun je de schroeven verwijderen die de batterij en dat omhulsel vasthouden. Zoals te zien is met een gele pijl in de eerdere afbeelding en in de onderstaande, verwijder je de schroeven links en rechts van het batterijcompartiment. Dit is natuurlijk wat je batterij op zijn plaats houdt en vastzet. Je hoeft ze eigenlijk alleen maar los te draaien, en dan kun je ze snel met de hand verwijderen.

View attachment 4847


7) Je kunt nu die bovenste behuizing eraf schuiven en opzij schuiven, zoals hieronder te zien is. Ik zag geen reden om iets anders in die zwarte/rode behuizing te verwijderen, of om dat bovenste zwarte deel eraf te duwen. Je kunt echter voorzichtig proberen die ruitenwisservloeistofslang terug, omhoog en over de grote plastic bekleding te trekken waar hij aan hangt, zodat hij niet in de weg zit (doe wat voor jou werkt).

View attachment 4848


8) Afbeelding hieronder met de batterij eruit.

View attachment 4849


9) Installeer de nieuwe batterij (het positieve uiteinde uiteraard naar voren gericht) en doe nu alles omgekeerd. Het kostte wat lichte hoek om de batterij in het compartiment te krijgen, maar niets te moeilijk. Alles moet als gegoten passen bij het weer in elkaar zetten. Ook als kanttekening, ik denk dat ik mijn auto een paar minuten de tijd moest geven voordat mijn elektrisch inklapbare spiegels inklapten toen ik mijn auto vergrendelde (volgens mijn gebruikersinstelling); ze klapten onmiddellijk in met een druk op de knop, alleen niet via de geautomatiseerde gebruikersinstelling. Tot nu toe gaat het goed met mijn nieuwe AGM-accu!


Voel je vrij om hier suggesties of feedback toe te voegen. Succes!
Zijn er foto's van de nieuwe batterij vóór de installatie? Goed idee om zowel de negatieve als de positieve polen met de montagebeugel als één geheel te zwenken. Ik heb ze gescheiden en één voor één verwijderd. Ze komen nooit meer op dezelfde manier terug. Vooral de bevestigingsmiddelen voor de kabel.
 
#15 ·
De batterij vervangen is niet zo moeilijk. De linker ruitenwissertray en de toegangsklep moeten worden verwijderd. Als je dat eenmaal hebt gedaan, is het vrij conventioneel. Je maakt beide klemmen los en zwaait ze dan als een eenheid uit de weg. Het enige dat overblijft is een batterijklem. Ik ben geen grote fan van wat ze hun EFB-batterij noemen, waarmee de auto's worden geleverd. Dat staat voor Enhanced Flooded Battery. Er is niets verbeterd aan. Hij is niet geschikt om de elektronica van stroom te voorzien tijdens een ISG-cyclus. De spanning zou dalen en ik zou foutmeldingen krijgen terwijl ik voor het stoplicht stond en in het verkeer zat. De radiozenders zouden vaak worden gewist. Ik heb een AGM-batterij geplaatst en al die problemen verdwenen. Ik heb hem zelf vervangen toen Mazda zei dat ik $400 zou moeten betalen voor een andere EFB-batterij. Hij was al verschillende keren bij de dealer geweest voor klachten over de batterij en ze bleven me vertellen dat alles in orde was.

Wat het starten met startkabels betreft, de positieve klem op de positieve pool die toegankelijk is en je klemt de negatieve kabel op het frame van de auto. Ze hebben de procedure in de handleiding slecht gedocumenteerd.