Wees eerst voorzichtig; dit is op eigen risico. Ik leg uit hoe ik het heb gedaan, op geen enkele manier hoe een expert het heeft gedaan en ook niet hoe Mazda het mogelijk doet. Ik heb dingen zo minimaal en redelijk mogelijk verwijderd en verplaatst om te voorkomen dat er iets misgaat. Ik stel voor om online een algemene tutorialvideo (voor elke auto) te bekijken om de basisprincipes voor de veiligheid, enz. te leren. Ik raad ook aan om dit van tevoren volledig te lezen en 'voor'-foto's te maken van waar je mee bezig gaat, zodat je weet wat waar hoort. Dat gezegd hebbende, dit is de eerste keer dat ik de 12v-accu van mijn auto 'moest' vervangen. Het zou zo eenvoudig moeten zijn als het overbruggen van een auto, maar Mazda besloot de helft van de accu verder naar achteren te begraven, waardoor de taak vervelender wordt. Ik denk niet dat het algemene proces veel zou moeten veranderen, maar FWIW, ik heb een 2024 CX90 Turbo S Premium Plus (MHEV) in de VS.
Benodigde gereedschappen: dopsleutel met verlenging (was het voornamelijk 10 mm? Ik ben het vergeten..), werkhandschoenen of blote handen (geen goedkope nitrilhandschoenen, omdat ze blijven haken en vast komen te zitten tijdens het verwijderen en installeren van de accu), veiligheidsbril (ogen zijn onvervangbaar) en een kleine platkopschroevendraaier (voor het losmaken van plastic pinnen langs sommige bekleding). Terugkijkend is het misschien het beste (of misschien niet?) om je ruitenwissers in de servicemodus te zetten om je wat extra speling te geven om de slang vrijer te kunnen bewegen.
Ik heb mijn OEM loodzuuraccu (12V | 20HR | 65Ah | CCA 465A | D23) vervangen door een AGM 35 | 650 CCA | 100 Res Cap | 55Ah 12V-accu (kosten $180). Ik deed dit vanwege de eindeloze, steeds terugkerende waarschuwingen voor de batterijbesparingsmodus die ik kreeg. Trouwens, ik gebruik een dashcam met parkeermodus, maar ook een spanningsafsluiter, dus BSM zou niet moeten gebeuren, althans niet daarvan. Anderen hebben aanbevolen om een AMG-accu te gebruiken vanwege hoe elektronisch intensief de CX90 en andere nieuwere auto's zijn, met meer succes. Het nadeel dat je online zou vinden, zijn over het algemeen de kosten, maar het is naar mijn mening een waardevolle investering, plus je hoeft geen honderden uit te geven (vooral als je het zelf doet).
Van belang: de OEM-accu heeft geen handvat en dit is met een goede reden. De beugel die de accu uiteindelijk vasthoudt, zit gelijk met de bovenkant van de accu; als je nieuwe accu een handvat heeft, raad ik aan om deze voor de installatie af te snijden, hoewel deze daarna toegankelijk genoeg is om af te snijden indien nodig. Omdat dit geen schone installatie is vanwege de locatie van het accugebied en je in een lichte hoek werkt voor de installatie, zal het handvat je sowieso niet veel helpen tijdens de installatie.
Over naar de instructies (foto's komen overeen met de respectievelijke bewoordingen hierboven)...
1) Verwijdering van enkele panelen/sierstukken: Maak eerst de blauwe pin in de bovenste rode cirkel los (zie de onderstaande foto); ik vond het gemakkelijker om de pin gewoon uit de auto te trekken dan te proberen het rubberen stuk zelf uit de blauwe pin te schuiven - ik denk dat ik de pin van onderaf heb samengeknepen om hem omhoog te dwingen (YouTuber "Shop Foreman Garage" heeft een handige video waarin deze beginstappen worden getoond in zijn video "CX 90 Battery Saving Mode. How to fix this issue."). Gebruik vervolgens een platkopschroevendraaier om de zwarte ronde pin uit de onderste rode cirkel te halen. Alles wordt hergebruikt, dus probeer niets te breken of te verliezen.
2) Ga verder met het verwijderen van een aantal essentiële dingen. Trek de ruitensproeiervloeistofslang eruit, zoals te zien is in de witte cirkels hieronder. Er kan wat trekken en lichte spanning zijn bij het verwijderen van de accu, dus A) wees voorzichtig dat je hem niet breekt en B) ik stel voor om hem helemaal eruit te trekken (scheur de slang niet uit de ruitenwissers...). Nu zijn er nog twee zwarte pinnen om eruit te halen, te zien in de rode cirkels hieronder. Neem de tijd en overhaast niets. Je wilt geen pinnen of schroeven in niemandsland laten vallen!
3) Nu voor de accu. Zoals te zien is in de onderstaande foto met de rode pijl, verwijder eerst de 'negatieve' schroef. Gebruik het zwarte plastic sierstuk hierboven om die negatieve connector uit de weg te klemmen nadat je hem hebt losgekoppeld. WAARSCHUWING: Een beetje voor de hand liggend, maar als dat stuk terugvalt en zelfs maar langs de negatieve accupool schraapt, wordt de accu weer heet. Houd het uit de weg en/of bedekt. Er mag tijdens dit proces helemaal geen vonken ontstaan als het veilig en correct wordt gedaan. Merk op dat je geen instellingen van de auto lijkt te verliezen wanneer de accu wordt losgekoppeld, wat prettig is. Let op de accubeugelschroef die alles aan de linkerkant vasthoudt (gele pijl). Deze wordt binnenkort verwijderd, maar nog niet - laten we de positieve poolschroef in de volgende stap verwijderen.
4) Ga verder en verwijder de positieve poolschroef die te zien is in de groene cirkel. Merk op dat er een klein beugelstukje is dat je samen met de schroef voorzichtig kunt verwijderen. Verlies het niet.
5) Let op de manier waarop de beugelkerf in de onderstaande afbeelding staat wanneer je hem opnieuw plaatst - naar binnen gericht, het verst van je af (belangrijker, let gewoon op de manier waarop je hem hebt verwijderd).
6) Nu kun je de schroeven verwijderen die de accu en dat omhulsel vasthouden. Zoals te zien is met een gele pijl in de eerdere afbeelding en in de onderstaande, verwijder je de schroeven links en rechts van het accuvak. Dit is natuurlijk wat je accu op zijn plaats houdt en vastzet. Je hoeft ze eigenlijk alleen maar los te draaien en dan kun je ze snel met de hand verwijderen.
7) Je kunt nu die bovenste behuizing eraf schuiven en opzij schuiven, zie hieronder. Ik zag geen reden om iets anders in die zwarte/rode behuizing te verwijderen, of om dat bovenste zwarte deel los te maken. Je kunt echter voorzichtig proberen die ruitenwisservloeistofslang terug, omhoog en over de grote plastic bekleding te trekken waar hij aan hangt, zodat hij niet in de weg zit (doe wat voor jou werkt).
8) Afbeelding hieronder met de accu eruit.
9) Installeer de nieuwe accu (het positieve uiteinde uiteraard naar voren gericht) en doe nu alles omgekeerd. Het vergde wat lichte hoeken om de accu in het compartiment te krijgen, maar niets te moeilijks. Alles zou als gegoten moeten passen bij het opnieuw monteren. Ook als kanttekening, ik denk dat ik mijn auto een paar minuten de tijd moest geven voordat mijn elektrisch inklapbare spiegels inklapten toen ik mijn auto vergrendelde (volgens mijn gebruikersinstelling); ze klapten onmiddellijk in met een druk op de knop, alleen niet via de automatische gebruikersinstelling. Tot nu toe gaat het goed met mijn nieuwe AGM-accu!
Voel je vrij om hier suggesties of feedback toe te voegen. Succes!
Benodigde gereedschappen: dopsleutel met verlenging (was het voornamelijk 10 mm? Ik ben het vergeten..), werkhandschoenen of blote handen (geen goedkope nitrilhandschoenen, omdat ze blijven haken en vast komen te zitten tijdens het verwijderen en installeren van de accu), veiligheidsbril (ogen zijn onvervangbaar) en een kleine platkopschroevendraaier (voor het losmaken van plastic pinnen langs sommige bekleding). Terugkijkend is het misschien het beste (of misschien niet?) om je ruitenwissers in de servicemodus te zetten om je wat extra speling te geven om de slang vrijer te kunnen bewegen.
Ik heb mijn OEM loodzuuraccu (12V | 20HR | 65Ah | CCA 465A | D23) vervangen door een AGM 35 | 650 CCA | 100 Res Cap | 55Ah 12V-accu (kosten $180). Ik deed dit vanwege de eindeloze, steeds terugkerende waarschuwingen voor de batterijbesparingsmodus die ik kreeg. Trouwens, ik gebruik een dashcam met parkeermodus, maar ook een spanningsafsluiter, dus BSM zou niet moeten gebeuren, althans niet daarvan. Anderen hebben aanbevolen om een AMG-accu te gebruiken vanwege hoe elektronisch intensief de CX90 en andere nieuwere auto's zijn, met meer succes. Het nadeel dat je online zou vinden, zijn over het algemeen de kosten, maar het is naar mijn mening een waardevolle investering, plus je hoeft geen honderden uit te geven (vooral als je het zelf doet).
Van belang: de OEM-accu heeft geen handvat en dit is met een goede reden. De beugel die de accu uiteindelijk vasthoudt, zit gelijk met de bovenkant van de accu; als je nieuwe accu een handvat heeft, raad ik aan om deze voor de installatie af te snijden, hoewel deze daarna toegankelijk genoeg is om af te snijden indien nodig. Omdat dit geen schone installatie is vanwege de locatie van het accugebied en je in een lichte hoek werkt voor de installatie, zal het handvat je sowieso niet veel helpen tijdens de installatie.
Over naar de instructies (foto's komen overeen met de respectievelijke bewoordingen hierboven)...
1) Verwijdering van enkele panelen/sierstukken: Maak eerst de blauwe pin in de bovenste rode cirkel los (zie de onderstaande foto); ik vond het gemakkelijker om de pin gewoon uit de auto te trekken dan te proberen het rubberen stuk zelf uit de blauwe pin te schuiven - ik denk dat ik de pin van onderaf heb samengeknepen om hem omhoog te dwingen (YouTuber "Shop Foreman Garage" heeft een handige video waarin deze beginstappen worden getoond in zijn video "CX 90 Battery Saving Mode. How to fix this issue."). Gebruik vervolgens een platkopschroevendraaier om de zwarte ronde pin uit de onderste rode cirkel te halen. Alles wordt hergebruikt, dus probeer niets te breken of te verliezen.
2) Ga verder met het verwijderen van een aantal essentiële dingen. Trek de ruitensproeiervloeistofslang eruit, zoals te zien is in de witte cirkels hieronder. Er kan wat trekken en lichte spanning zijn bij het verwijderen van de accu, dus A) wees voorzichtig dat je hem niet breekt en B) ik stel voor om hem helemaal eruit te trekken (scheur de slang niet uit de ruitenwissers...). Nu zijn er nog twee zwarte pinnen om eruit te halen, te zien in de rode cirkels hieronder. Neem de tijd en overhaast niets. Je wilt geen pinnen of schroeven in niemandsland laten vallen!
3) Nu voor de accu. Zoals te zien is in de onderstaande foto met de rode pijl, verwijder eerst de 'negatieve' schroef. Gebruik het zwarte plastic sierstuk hierboven om die negatieve connector uit de weg te klemmen nadat je hem hebt losgekoppeld. WAARSCHUWING: Een beetje voor de hand liggend, maar als dat stuk terugvalt en zelfs maar langs de negatieve accupool schraapt, wordt de accu weer heet. Houd het uit de weg en/of bedekt. Er mag tijdens dit proces helemaal geen vonken ontstaan als het veilig en correct wordt gedaan. Merk op dat je geen instellingen van de auto lijkt te verliezen wanneer de accu wordt losgekoppeld, wat prettig is. Let op de accubeugelschroef die alles aan de linkerkant vasthoudt (gele pijl). Deze wordt binnenkort verwijderd, maar nog niet - laten we de positieve poolschroef in de volgende stap verwijderen.
4) Ga verder en verwijder de positieve poolschroef die te zien is in de groene cirkel. Merk op dat er een klein beugelstukje is dat je samen met de schroef voorzichtig kunt verwijderen. Verlies het niet.
5) Let op de manier waarop de beugelkerf in de onderstaande afbeelding staat wanneer je hem opnieuw plaatst - naar binnen gericht, het verst van je af (belangrijker, let gewoon op de manier waarop je hem hebt verwijderd).
6) Nu kun je de schroeven verwijderen die de accu en dat omhulsel vasthouden. Zoals te zien is met een gele pijl in de eerdere afbeelding en in de onderstaande, verwijder je de schroeven links en rechts van het accuvak. Dit is natuurlijk wat je accu op zijn plaats houdt en vastzet. Je hoeft ze eigenlijk alleen maar los te draaien en dan kun je ze snel met de hand verwijderen.
7) Je kunt nu die bovenste behuizing eraf schuiven en opzij schuiven, zie hieronder. Ik zag geen reden om iets anders in die zwarte/rode behuizing te verwijderen, of om dat bovenste zwarte deel los te maken. Je kunt echter voorzichtig proberen die ruitenwisservloeistofslang terug, omhoog en over de grote plastic bekleding te trekken waar hij aan hangt, zodat hij niet in de weg zit (doe wat voor jou werkt).
8) Afbeelding hieronder met de accu eruit.
9) Installeer de nieuwe accu (het positieve uiteinde uiteraard naar voren gericht) en doe nu alles omgekeerd. Het vergde wat lichte hoeken om de accu in het compartiment te krijgen, maar niets te moeilijks. Alles zou als gegoten moeten passen bij het opnieuw monteren. Ook als kanttekening, ik denk dat ik mijn auto een paar minuten de tijd moest geven voordat mijn elektrisch inklapbare spiegels inklapten toen ik mijn auto vergrendelde (volgens mijn gebruikersinstelling); ze klapten onmiddellijk in met een druk op de knop, alleen niet via de automatische gebruikersinstelling. Tot nu toe gaat het goed met mijn nieuwe AGM-accu!
Voel je vrij om hier suggesties of feedback toe te voegen. Succes!